مسجدستان چطور و با چه افقی متولد شد؟

فعالیت‌های پژوهشی مجموعه مسجدستان از سال ۱۳۹۲، با نگاه راه اندازی و راهبری طرح مسجد محوری (مسجد تمدن ساز) آغاز شد.

در سال ۱۳۹۴، این فعالیت‌ها با محوریت تعلیم و تربیت، به صورت کانونی در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) شروع شد، جایی که به عنوان یک نقطه آغازین، تلاش کردیم تا با همکاری مسجد و محله، به ارتقای استعدادهای فردی و اجتماعی نوجوانان بپردازیم.

در نهایت، در سال ۱۳۹۷، به طور رسمی اولین مدرسه پرورش استعداد مسجد محور تهران را راه‌اندازی کردیم و از آن زمان تاکنون، با همان هدف پرورش و شکوفایی استعدادهای نوجوانان و راهبری ایشان در مسیر مأموریت خویش، به مسیر خود ادامه می‌دهیم.

مجموعه مدارس پرورش استعداد مسجدستان در دو شعبه تهران و کرمان در حال حاضر فعال می‌باشند و شعبه تهران، واقع در مسجد کمیل است.

نگاه‌های کلی رشد در مسجدستان

در مدارس پرورش استعداد مسجدستان، همه برنامه‌ها و فعالیت‌ها بر اساس شش نگاه کلیدی طراحی شده‌اند که هرکدام نمایانگر بخشی از مسیر رشد و شکوفایی دانش‌آموزان است:

   ۱. کاربردی و مسئله‌محور

   ۲. نقش‌دهی به خانواده

   ۳. محیط‌ محوری

   ۴. بستر‌سازی برای شکوفایی استعدادها

   ۵. در بستر فعالیت

   ۶. اقتصادی و بهینه

ویژگی‌های مدارس پرورش استعداد مسجدستان

مدارس پرورش استعداد مسجدستان، با این ویژگی‌های اساسی طراحی شده‌اند که هرکدام بستر بخشی از مسیر رشد و شکوفایی دانش‌آموزان است:

  • هدایت تحصیلی و استعدادیابی
  • پرورش اقتصادی و کسب‌وکار
  • تفکر، سبک زندگی و مهارت‌های نرم
  • مهارت‌آموزی (مهارت‌های سخت)
  • زندگی با دین
  • تقویت دروس آموزشی و پرورشی
  • ورزش و تندرستی
  • تفریح و نشاط فردی و جمعی

ما چطور استعدادیابی می‌کنیم؟

گام اول؛ همدلی

معارفـه مجموعه و خانـواده‌ها بـه جهت ایجاد یک فهم مشترک برای آغاز مسیر پرورش استعداد دانش‌آموزان مسجدستانی

گام دوم؛ مشاهده

مشاهده و رصد مستمر دانش‌آموز در بسترهای رشد واقعی و مختلفی که باتوجه به سند جامع پرورش استعداد مجموعه طراحی می‌گردد، توسط خود، خانواده و مربی به جهت ایجاد شناخت از استعدادها

گام سوم؛ کشف

مشخص کردن هدف زندگـی و کشف مأموریت منحصربه‌فرد خود به واسطه مشاهده‌‌ها، بازدیدهای تخصصی، آزمون‌های علمی و جلسات گفتگو و … (دوره متوسطه اول)

گام چهارم؛ شکوفایی

حرکت و قرار گرفتن در مسیر مأموریت با توجه بـه تمامی دستاوردهـای قبلی؛ راهبری دانش‌آموزان در دو گروه علمی و اقتصادی باتوجه به مأموریت ایشان (دوره متوسطه دوم)

سند جامع پرورش استعداد مسجدستان

این  سند که حاصل بیش از یک دهه رصد و بازدید مجموعه‌های آموزشی و تربیتی طراز کشوری، مطالعات متعدد و پیاده‌سازی عملیاتی و میدانی تیم مسجدستان در روند جاری رشد دانش‌آموزان مدارس پرورش استعداد مسجدستان است، به نوعی نسخه عملیاتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان عالی‌ترین سند جامع کشور و افق پیش روی نظام آموزشی می‌باشد.

در عین حال، یکی از اقداماتی که همواره برای مجموعه‌ی مسجدستان از اهمیت بالایی برخوردار بوده است، لزوم به روز رسانی این سند بوده و این کار در طول این سال‌ها، همواره جزو امور جاری و مستمر فعالیت مسجدستان قرار داشته است.

فلذا نسخه پیش رو که تقدیم همه دغدغه‌مندان عرصه تعلیم و تربیت خواهد شد، طبیعتا اولین و آخرین نسخه این سند نیست.

تذکر بسیار مهم:

فهم و پیاده‌سازی این سند، بدون آموزش ممکن نیست و مجموعه مسجدستان، تمامی تدابیر لازم را برای تحقق این امر تدارک دیده است.

پیشاپیش از همه بزرگواران تقاضا مندیم تا تجربیات خویش از مطالعه گرفته تا پیاده‌سازی و اجرای عملی آن را با ما به اشتراک گذارند.

«فرم دریافت سند جامع پرورش استعداد مسجدستان»

لینک دریافت سند جامع پرورش استعداد مسجدستان

تذکر بسیار مهم:

فهم و پیاده‌سازی این سند، بدون آموزش ممکن نیست و مجموعه مسجدستان، تمامی تدابیر لازم را برای تحقق این امر تدارک دیده است.